Sånt jag aldrig kommer få grepp om.

Min bästa vän kom förbi en sväng idag.

Jag: Vi har inga pengar förrän nästa vecka när lönerna kommer.
Vän: OJ. Hur gick det till…? (Bekymrat)
Jag: …Pengarna tog slut!
Vän: …
Jag: Hur skulle det annars ha gått till?
Vän: Naaw. (Kramar mig såsom man kramar ett knasigt barn.)

Budgetar. Att föra över pengar till andra konton. Att dela upp dem på olika sätt. Ha olika kategorier. Finns det någon plan för att hantera sin ekonomi, så tro mig, då har jag provat den. Utan gott resultat. Jag har frågat andra människor hur de gör, jag har tagit hem budgetexcelark och fyllt i (i en månad) och jag har bett vänner hjälpa mig.

I mina fattigaste tider har jag sålt saker på säljgrupper på facebook, stått på loppisar, haft klädbytarträffar och ibland sålt saker till mamsen. Jag har handlat bara begagnat eller med rabatter, väldigt mycket i facebookgrejer och på blocket. Man skulle kunna säga att jag är bättre på att vara fattig än att ha pengar.

Börjar förstå varför så många har en godman, men tror inte det är något för mig. Har aldrig i livet uppskattat när någon annan säger åt mig hur jag ska göra saker.

Jag skulle mer än något annat vilja ha en vettig ekonomi med sparkonton och grejer. Kanske kan det gå bättre nu när jag har en riktigt lön och en riktig diagnos.

Kommentera

