Om sjukersättning

jag fick följande kommentar av Lina som jag vill ta upp:

”Jag funderar mycket på detta med att jobba heltid. Om en inte orkar med att jobba heltid borde inte det egentligen räknas som någon funktionsnedsättning? En kan ju inte vara 25% sjukskriven resten av livet. Jag orkar och vill inte jobba heltid men jag vill ju för den skull inte tjäna mindre och få mindre pension. Och jobbar jag deltid så kommer jag inte ha råd att spara extra till pension. En förlorar ju på att vara arbetsnedsatt.”

 

 

Jag har forskat lite i detta nu, och vad jag förstår kan man, OM man har en diagnos eller en funktionsnedsättning som kommer att vara bestående eller livslång ansöka om sjukersättning. (Det som förut kallades sjukpension.) Den kan vara på hel- eller deltid. Dock räcker det inte bara att ha en diagnos för att få ersättning, man måste också kunna peka på hur den gör att man inte orkar jobba heltid. Samsjuklighet spelar också in, såsom depression eller allt annat smått och gott som gärna följer i ADHD:ns spår. Såhär skriver försäkringskassan: 

Kan jag få sjukersättning?

Du kan få sjukersättning om du:

  • Troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning
  • Har fyllt 30 år men inte 65 år
  • Är försäkrad i Sverige och var försäkrad när du blev sjuk. Du är försäkrad i Sverige om du bor eller arbetar här. Du kan ha arbetat i ett annat land och ändå vara försäkrad i Sverige. Det finns också tillfällen när du kan ha arbetat i Sverige men vara försäkrad i ett annat land. Ring kundcenter om du vill veta vad som gäller för dig.

Hur mycket får jag?

Hur mycket du får i sjukersättning beror på vilka inkomster du har haft.

Hur gör jag för att få sjukersättning?

För att ansöka om sjukersättning ska du skicka in en ansökan och ett läkarutlåtande. 

Om du är sjukskriven och det är troligt att du aldrig kommer kunna arbeta heltid kommer vi att prata med din läkare och med dig innan vi byter din sjukpenning mot sjukersättning.

Här är en länk till en folder om att: Arbeta med sjukersättning

 

Jag skall söka detta om jag fortsätter tycka att heltid är hemskt, när jag har jobbat ihop till ett SGI, penninggrundande inkomst eller vad det heter. Att slita på i ett halvår kan en väl överleva. 

Kommentera

