Delvisa diagnoser.

Det verkar (efter en högst ickevetenskaplig undersökning) som att det är många som har dubbla diagnoser. 

ADHD + bipoläritet

ADHD + Aspergers

ADHD + Depression

ADHD + Ångest

ADHD + OCD

ADHD + Autism

Det finns dagar när jag känner att jag nog borde ha en till, eller att jag egentligen borde fått en annan diagnos. Som när min sambo ledsnar på att jag inte gillar opåkallad kroppskontakt, eller när jag måste påminna mig själv om att se folk i ögonen när de pratar. 

Grejen är ju dock att det vi kallar diagnoser ofta går in i varandra. ADHD och Asperger har exempelvis många drag gemensamma, så även de andra som listas här ovanför. Man kan ha en personlighet som påminner, som att vara flamsig eller blyg. Man kan ha fått vissa drag att öka i styrka på grund av depression eller ångest, eller medicinering, sorg eller yttre påverkan. 

Psykologi är en mycket krånglig sak att ha och göra med. Den värsta. Hjärnan liksom, such a bitch. Det är enklare med cancer eller diabetes, om än inte roligare. 

Som exempel. 

Patient har cancer. Läkare: Vi röntgar, sen kör vi en runda strålbehandling!

Patient har diabetes. Läkare: Du måste ta insulin och kolla blodsockret!

Patient har kanske ADHD. Läkare: Ööööh. Vi kan ju börja med att skicka en remiss till psyk, sen kan du få kallelse till att åter igen svara på de här 300 frågorna. Sen kan en annan person träffa dig och fråga samma saker. Efter det får du träffa en psykolog som säger att de inte hittat nåt. När du protesterar, kanske utredningen kan fortsätta. Du får göra ett uppmärksamhetstest på en data.

De kommer fram till att du har ADHD. Läkare: Jaa. Du kan ju få Concerta, men det är väldigt få patienter som svarar väl på behandlingen. Vi har också Strattera, som egentligen är antidepp och funkar ännu sämre. En del mår bättre på Voxra eller Lyrica, som också är antidepp. Terapi håller vi inte på med. Ok, hejdå!

Kommentera

