Hyper- eller hypoaktiv

När min diagnos utreddes tyckte inte teamet att jag uppvisade tillräckliga tecken på hyperaktivitet. 

Jag tycker att teamet kanske inte tittade ordentligt. Eller, nej, helt sant så visar jag ej upp tydliga, klassiska tecken. Men det finns där. Jag ser det i skillnaden på mig och bror, som inte skulle veta vad hyperaktivitet var om den så bet honom i stjärten. Jag känner den när jag fått en idé som måste genomföras ögonblickligen eller så kommer jag att falla död ned. Jag känner den den miljonte gången som jag vill avsluta någon annans mening. Jag känner den när jag måste möblera om, eller klippa mig, färga håret, sälja kläder, köpa kläder, starta en blogg, starta en annan blogg, ta bort alla mina inlägg i en grupp, ta bort en vän, ta bort en grupp, starta en grupp, överge en grupp, börja älska något på sekunden, hata något på sekunden, igen. 

Jag känner den när jag är så rastlös att jag vill krypa ur mitt eget skinn. När jag är så uttråkad av prat på ett möte att jag funderar på att fejka något slags attack. När jag är på väg till något och lite önskar att jag ska bli påkörd av en bil lagom mkt för att slippa. 

När jag fortfarande är vaken kl 4 på morgonen efter att ha tittat på alla rosa leopardmönstrade iphoneskal på ebay hela natten. När jag vill så många saker att jag till slut hamnar i panik i sängen. När jag ska göra något med en annan person och denna inte ens rört sig på flera minuter fast vi sagt. När jag jobbat duktigt i en kvart och börjat längta hem/till semestern/till rasten. 

Det sägs att hyperaktiviteten internaliseras med stigande ålder. Att flickor oftare riktar den inåt. Att man lär sig lugna ned sig själv. Dölja, gömma, paketera. 

Vad jag vet är att jag inte alltid är långsam och trött. Att jag inte alltid fastnar, stannar, svävar, dagdrömmer. Men att det är något konstigt med aktivitetsnivån, det skulle en igelkott som studerade mig antropologiskt se. 

Håller ni med om era diagnoser? 

Kommentera

