It’s been hurting all the way with you, disorder

Det som i princip alla med ADHD eller andra funktionsnedsättningar kan vara ense om, är att vi vet hur det är att vara annorlunda. Som barn visste vi inte ens själva vad som gjorde det, men de andra visste. Klasskamraterna, de rovlystna, lärarna, mobbarna.

Flockmentaliteten att stöta ut de som inte är som alla andra är stark och farlig. Den gjorde att jag inte trivdes på dagis, att jag sprang gråtande hem från skolan, att jag gärna stannade hemma, att jag blev tyst och stilla och nervös.

Högstadiet var en ovanligt vidrig tid. Pubertet, större skola, nya ämnen, populäritetsidioti. Jag hatade det där stället och fördrev tiden med att läsa och vara kär. Jag fick sår då, som inte läkt än, en halv livstid senare. Jag fick fiender då, som jag fortfarande skulle hoppa i ån för att gömma mig för, hellre än heja på.

Såhär i retrospekt gör det ont att ingen förstod. Jag gjorde ändå alla de klassiska tecknen på att något var fel: Festade, snattade och åkte fast, skolkade, söp, hade killar tidigt, struntade i skolan, bytte kompisar ofta eller var ensam, fick utbrott och hetsåt och kräktes.

Men nej. Stör man som flicka ingen annan så är man heller inte ett problem.

Hatar det. Hoppas det blivit bättre.

Önskar att jag inte skulle behöva säga till mitt fjortonåriga jag att det blir bättre om 20 år. Om 20 år är du älskad, förstådd och uppskattad. Om 20 år gillar du dig själv, du vet vem du är och hur du fungerar. Du har fått ett jobb som du verkligen gillar, du kan köpa roliga saker på internet och hur många böcker du vill, och du har dem på en freaking läsplatta! Håll ut, lilla gumman, det blir faktiskt bättre snart.

Kommentera

