Vadå utan filter?

Kanske undrar ni varför bloggen heter som den heter.

Det ska jag förklara för er. Eller, jag ska låna från denna text och se hur det blir.

 

ADHD handlar om att ha trasigt filter på sin uppfattningsförmåga.

Normala människor har en sorts mental sekreterare som tar 99% av irrelevant skit som korsar deras sinne, och rensar bort det innan de blir medvetna om det.

Som sådan är deras mentala arbetsyta som en stor ren whiteboard, redo att hålla och organisera användbar information. ADHDmänniskor… har ingen sådan lyx. Varje enskild sak som kommer in genom dörren skrivs direkt upp på tavlan i fetstil, med understrukna röda bokstäver, oavsett vad det är, och oavsett vad som måste raderas för att det ska få plats. 

Så om vi i mitten av någon särskilt viktig mental uppgift, skulle råka på syn på … ett dörrhandtag, till exempel, är det som att någon rusade in i rummet, klädd i rosa fjädrar och förebådade med trumpeter:

”Titta allihopa det är ett dörrhandtag! Titta på det! TITTA! Det öppnar dörren om du trycker på det! Är inte det häftigt? Jag undrar hur det faktiskt fungerar, tror du det finns en kamera ELLER VAD?”

                 Det är som att leva i ett mjukt regn av post-it-lappar. Detta händer varje vaken stund, och vi måste manuellt granska varje tanke, kolla efter relevans, och försöka komma ihåg vad det var vi tänkte innan den kom. Oftast glömmer vi, och om vi inte fastnar i den invecklade dörrhandtagstekniken, letar vi vilt omkring oss efter sammanhang, för att försöka gissa vad fan vi höll på med från de ledtrådar som finns.

                 Å andra sidan, är vi extremt bra på att lista ut saker från random småbitar av info, eftersom det är det vi gör hela tiden ändå.

 Vi är starkt beroende av rutiner, och 90% av tiden klarar man sig på autopilot. Du kan inte bli distraherad av en tillräckligt inrotad vana, oavsett vilket meningslöst grejs som pågår i huvudet, om inte någon kommer och stör din rutin.

Jag har faktiskt blivit distraherad av att försöka ta med min lunch till jobbet, vid flera tillfällen, när min fru påmint mig om att ta med min lunch till jobbet. Vad? Vem? Oh, ja, jag ska. Var var jag? um … portfölj! Uppfattat. Nu nycklar, okej, vi ses!

Dessutom har vi stora problem med att göra enformiga, tråkiga uppgifter, som att mata in siffror i ett kalkylblad, till exempel. Att hålla sig fokuserad på uppgiften tar exponentiellt mer ansträngning för varje minut,med sämre och sämre resultat. Om du någonsin hållit en tegelsten ut på avstånd under en längre tid, vet du hur det känns.

Det är därför internet, till exempel, är som crack för oss – där är det non-stop tillströmning av ständigt nya saker, så att vi kan bläddra från det ena till det andra efter bara några sekunder.

 Undantaget är en sak som vi får som kallas hyperfokus. Ibland, när något bara klickar med oss, kan vi bli löjligt djupt indragen i det, och INGENTING kan distrahera oss. Vi har låst vår metaforiska kontorsdörr, och vi kommer inte ut för någonting annat än en tornado. Medicinering tar udden av. Det minskar input, det tonar ner brus, det gör det lättare att ignorera triviala saker, och det ökar den maximala fokuserings-tiden. 

Tänk Steadicam för din skalle. Hoppas detta hjälper och vänligen dela detta så att fler människor kan lära sig hur det är egentligen att ha ADHD.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s